Stránka 1 z 1

[Klíč k úspěšnému sepsání postavy]

Napsal: 25. 4. 2019 12:01
od Finn
Pokud máte pročtený text výše a stejně tápete, pokud jste ještě žádnou podobnou hru nehráli a nejde vám se "do toho dostat", možná vám pomůžou následující řádky.
Klíč slouží spíš než cokoli jiného jako inspirace, odpíchnutí se, jestliže jste se někde zasekli.

Obecné rady
1. Než začnete vůbec sepisovat, vezměte si papír a udělejte si poznámky, srovnejte si je vedle sebe. Jaká by vaše postava měla být? Co všechno byste jí chtěli přiřknout? Tady byste mohli zjistit, že něco nesedí, že si postava v něčem velmi nelogicky protiřečí... Heslovité poznámky před vámi vám mohou ušetřit práci s přepisováním později. Taky možná zjistíte, že tři stejné povahové rysy lze shrnout jednoduše do jednoho slova, které bude všeříkající - zároveň si tím ale "nahrabete" synonyma, abyste se později při psaní neopakovali.

2. Podle vaší rasy si srovnejte věk a časovou osu. Lidé a urgalové mají přibližně stejnou délku života (dejme tomu do 100 let), trpaslíci trochu delší (300 let) a elfové jsou prakticky nesmrtelní (od 800 let mají první vrásky, pokud je nechají vzniknout). Naše hra se odehrává zhruba 55 let po porážce Galbatorixe. Je dobré si nejprve ujasnit, co všechno vaše postava mohla zažít.

Rady podle jednotlivých bodů v kartě

Jméno: Nedaří se vám vymyslet to pravé fantasácké jméno... zkuste generátor. Yafnag je hezký, jednoduchý a pokud zrovna nevyplivne nějakou krkolomnost, minimálně slouží jako pěkná inspirační studna.
O něco složitější může být tento Fantasy Name Generator - buďte jenom kliknete generovat "Simple Interface", nebo si v "Advanced Interface" podle instrukcí zadáte komplexnější požadavky (chcete, aby vaše jméno končilo na -ael, začínalo na samohlásku a obsahovalo tři slabiky).
Jako třetí celkem pěkný generátor uvedu donjon.

Povolání: Nejsou přece jenom kováři a lovci... Dovolíme si proto přebrat ze starší verze fóra Orientační seznam řemesel (převzatý z RPG fóra, doplněný a upravený pro zdejší účely). Rozklikněte si spoiler.
Orientační seznam řemesel
Zemědělství
sedlák × pasáček × děvečka × honák

Těžba
dřevorubec × horník × lamač kamene

Oděvy a kůže
koželuh × krejčí × přadlena × švec × sedlář × brašnář × tkadlec × soukeník × opaskář

Kovy
nožíř × dráteník × klenotník × zlatník × hamerník × kovář × kovolitec × šperkař × tavič × plátnéř × slévař × mečíř × zámečník × podkovář × jehlář × valcíř × lucernář × zrcadlář × drátař × kotlář × zvonař × brusič

Knihy a pergamen
knihovník × písař × kreslíř × knihař × knihkupec × archivář

Obchod
kupec × lichvář × handlíř × trhovec

Potraviny
hostinský × kuchař × mlynář × pekař × řezník × rybář × lovec

Lékařství
bylinkář/ka × lazebník × léčitel × kořenářka × zubař × porodní bába × mastičkář × drogista, lékárník

Přeprava
vozka, forman × převozník

Dřevo
tesař × truhlář × lukař × pilař × uhlíř × kolář × šindelář × bednář × vorař × drvoštěp × stolař

Úřady
komoří × maršálek × stolník × kancléř × soudce × herold × výběrčí daní × rychtář × správce × písař

Umělci
bard × malíř × hudebník × kejklíř × herec

Kámen
dlaždič × kameník × zedník × maltař

Hlína
cihlář × hlinák × hrnčíř × džbánkář × kamnář

Alkohol
sládek × vinař × palič × vinopal × šenkýř × sklepmistr

Ostatní
košíkář × provazník × sklář × svíčkář × žoldnéř × posel × nosič × mydlář × rukavičkář × čepičkář × voskář × barvíř × doškař × konkubína × kominík × včelař × sýrař × hrobník × stavitel × krysař × sokolník × sluha, služka × ochutnavač × chůva, vychovatelka × učitel × panoš × hlídač × ponocný


Vzhled - specificky oblékání: V sekci Další reálie si najděte kousek nazvaný Oblékání. Nemáme tu žádné džíny, topy nebo mikiny, při popisu oblečení je třeba používat spíš přiléhavější označení: košile, tuniky, kabátce. Nejsme striktně historičtí (procházejí tu kapsy nebo kartáčky na zuby), ale "topík" vážně bije do očí (ano, i to se tu jednou objevilo :D)


Povaha, záliby: Ideální je, pokud si pro postavu najdete alespoň jeden pozitivní a jeden negativní rys - nikdo není dokonalý, hrát za perfektní postavu je trochu nuda - pokud tomu nevěříte, brzy to ve hře vyzkoušíte na vlastní kůži. Stejně tak je dost obtížná hra za někoho, kdo nemá jedinou pozitivní vlastnost (co se týče sociálních vztahů).
Mezi pozitivní rysy patří například přívlastky:
nezávislý, trpělivý, sebevědomý, vynalézavý, důvtipný, štědrý, energický, cílevědomý, vtipný, povzbuzující, chytrý, optimistický, nadšený, kreativní, pozorný, analytický, všímavý, přizpůsobivý, spolehlivý, odvážný, neodbytný, zodpovědný, věrný, oddaný, vášnivý.
Mezi ty negativní by pak mohly patřit:
líný, oddávající se sebelítosti, přecitlivělý, žárlivý, majetnický, náladový, podezíravý, intrikář, pomstychtivý, nesmělý, plachý, arogantní, zpátečnický, ješitný, skeptický, nerozhodný, pověrčivý, tvrdohlavý, domýšlivý, bez emocí, chladný...
Tak co, najdete si v obou oblastech pár vlastností, které vás oslovily a za které by se vám dobře hrálo? Na podobné protiváze je založená spousta fiktivních postav, např. Sherlock je velice chytrý, ale sociální cítění má nulové...


Historie: Kde začít, kde skončit? Můžete se pustit do okamžiku setkání vašich rodičů, nebo začít přímo narozením postavy. Obvykle historii sepisujeme chronologicky (v pořadí první to, co se odehrálo dřív), někdo ji pojme jako vzpomínky své postavy. Skončit je záhadno nejlépe tak, abyste navázali přímo ve hře, tzn. připlutím postavy na ostrov (něco tu hledá, někdo ji sem poslal něco splnit...).
Pokud máte pocit, že vás nenapadá nic zajímavého, co se postavě přihodilo, nebo by to ani nestálo za zmínku, jak byl její život nudný, rozveďte prostě to obyčejné a klidně do toho vpleťte nějakou příhodu, kdy se ukázala povaha postavy (např. při rutinním orání pole si volek poranil nohu, a vaše postava ho bez ohledu na hospodářovo nadávání vypřáhla a odvedla do stáje, aby ho ošetřila). Historie je skvělým (a jediným) podkladem pro vaše dovednosti fyzické, sociální a další, které přijdou později, tudíž pokud chcete mít nadprůměrné běhání a obratnost, asi bude dobré zmínit právě tady, že vaše postava odmalička zdrhala před svými šikanátory do lesa, kde jim zmizela ve větvích.